Δεν υπάρχει άλλος σίγουρος δρόμος σωτηρίας, εκτός από το να εξομολογείται ο καθένας σε πατέρες με πολλή διάκριση και από αυτούς να παίρνει οδηγίες για την αρετή και να μην ακολουθεί το δικό του θέλημα.

(Άγιος Ιωάννης Κασσιανός ο Ρωμαίος.)







Τούτον Δανιήλ υιόν ανθρώπου λέγει είναι, ερχόμενον πρός τον Πατέρα, και πάσαν την κρίσιν και την τιμήν παρ'εκείνου υποδεχόμενον

(Αποστολικαί Διαταγαί, Ε΄, ΧΧ 10, ΒΕΠ 2,92)
Αγία τριάδα


Εθεώρουν έως ότου θρόνοι ετέθησαν και παλαιός ημερών εκάθητο, και το ένδυμα αυτού λευκόν ωσεί χιών, και η θρίξ της κεφαλής αυτού ωσεί έριον καθαρόν... εθεώρουν εν οράματι της νυκτός και ιδού μετά των νεφελών του ουρανού ως υιός ανθρώπου ερχόμενος ην και έως του παλαιού των ημερών εφθασε...

(Δανιήλ Ζ', 9 και 14)



"Πιστεύοντες εις ένα Θεόν εν Τριάδι ανυμνούμενον, τας τιμίας Αυτού εικόνας ασπαζόμεθα."

(Πρακτικά εβδόμης Οικουμενικής συνόδου, Τόμος Β' σελ. 883)

Σάββατο 10 Μαρτίου 2012

Εγκράτεια!

Του κ. Ευ. Μήτση
«Ο δε καρπός του Πνεύματος είναι αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, αγαθωσύνη, πίστις, πραότης, εγκράτεια». (Γαλ. 4:22)

Εγκράτεια είναι η ιδιότητα του να είναι κάποιος κυρίαρχος του εαυτού του. Στη νεώτερη γλώσσα μας εγκράτεια σημαίνει κυρίως την ιδιότητα του να κυριαρχεί κάποιος επί των αισθήσεών του που ρέπουν προς τις ηδονές. Η εγκράτεια επομένως στον Άγιο Λόγο του Θεού σημαίνει την κυριαρχία του πνεύματός μας με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος, επί όλου του ψυχοσωματικού μας είναι. Αν και ο άνθρωπος έγινε από το Θεό «καλός λίαν», η αμαρτία διέστρεψε το χαρακτήρα του και έτσι «ο λογισμός της καρδίας του ανθρώπου είναι κακός εκ νηπιότητος αυτού». (Γεν. 8:21)

Ο άνθρωπος πλέον εκ φύσεως φέρει μια «καρδιά» που είναι «αμαρτωλή και σφόδρα διεστραμμένη» και ένα σώμα αδύνατο, που κυριαρχείται από ένστικτα, τα οποία πρέπει να κρατηθούν στο μέτρο. Στον άνθρωπο, που μετανοεί και πιστεύει στο Ευαγγέλιο, ο Ιησούς Χριστός εμφυτεύει δια του Αγίου Πνεύματος μία νέα φύση. Έτσι μπορούμε να πούμε ότι ο Χριστιανός είναι δισυπόστατος άνθρωπος. Έχει δύο φύσεις, δηλαδή, την «εν Χριστώ κτισθείσα» και τον «παλαιό άνθρωπο» ή «σάρκα», όπως λέγεται στην Αγία Γραφή.

Μεταξύ των δύο αυτών φύσεων διεξάγεται ένας συνεχής πόλεμος, γι’ αυτό ο πραγματικός Χριστιανός αισθάνεται μέσα του αυτόν τον συνεχή αγώνα, αυτή την εσωτερική πάλη, που περιγράφει και ο Απόστολος Παύλος στην προς Ρωμαίους επιστολή του (κεφ. 7 και ιδιαίτερα στα εδάφια από 15 μέχρι τέλους του κεφαλαίου). Αγώνας, λοιπόν, είναι η ζωή του Χριστιανού, ένας αγώνας εσωτερικός και εξωτερικός. Εσωτερικός προς τον «παλαιό άνθρωπο» και εξωτερικός προς τις διάφορες αντιξοότητες, τους πειρασμούς, της προκλήσεις και τις παγίδες της ζωής.

Σ’ αυτή την προσπάθεια, σ’ αυτό τον αγώνα για τη χαλιναγώγηση του σαρκικού εγώ, παίζει μεγάλο ρόλο η εγκράτεια. Εγκράτεια, λοιπόν, μπορούμε να πούμε είναι η κυριαρχία της αγίας θελήσεώς μας επάνω στα πάθη, στις προσωπικές προτιμήσεις, στα γούστα, στις αδυναμίες, στις επιθυμίες (νόμιμες ή παράνομες), ακόμη και στις ανάγκες μας, που όταν ξεπερνούν το μέτρο έρχονται σ’ αντίθεση με το θέλημα του Θεού. Είναι η κυριαρχία της καλής θελήσεώς μας επάνω στην κακή θέλησή μας. Είναι η ωραία εκείνη δύναμη, που μας δίνει τη δυνατότητα, να συγκρατούμε τον εαυτό μας μέσα στα λογικά και νόμιμα όρια και να τον προφυλάσσουμε από υπερβολές, ακρότητες και ανεπίτρεπτες κατολισθήσεις.

Αυτή την ιδιότητα του πιστού ανθρώπου τη χορηγεί το Άγιο Πνεύμα, είναι δηλαδή καρπός του Αγίου Πνεύματος. Το Άγιο Πνεύμα χορηγεί και τελειοποιεί την εγκράτεια του Χριστιανού ανθρώπου, που περιλαμβάνει όλο το πνευματικό, ψυχικό και σωματικό είναι του ανθρώπου. Γι’ αυτό και κατά τον αείμνηστο καθηγητή της Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Παναγιώτη Τρεμπέλα, «η εγκράτεια είναι εγκράτεια παντός πονηρού και ουχί βρωμάτων μόνο».

Σαν τέτοια αρετή, λοιπόν, που είναι η εγκράτεια δίνει τη δυνατότητα ν’ αναπτυχθούν και να είναι αποτελεσματικές όλες οι άλλες αρετές, ενώ όποιος Χριστιανός δεν έχει εγκράτεια μοιάζει με μία μπολιασμένη ελαία, που όμως την καταπνίγουν οι κλάδοι της άγριας ελαίας. Η εγκράτεια μοιάζει με τη δύναμη εκείνη που κόβει τους κλάδους της άγριας ελαίας για να δώσει τη δυνατότητα στο μπόλι της ήμερης ελαίας ν’ αναπτύξει τους δικούς του κλάδους. Μοιάζει ακόμη η εγκράτεια με το χαλινό του αλόγου, που κρατά ο αναβάτης και του δίνει τη δυνατότητα να έχει τη σωστή πορεία. Για φανταστείτε αναβάτη αλόγου, του οποίου το άλογο τρέχει ξέφρενα, όπου θέλει. Τίποτε καλό δεν προσδοκά αυτός ο αναβάτης. Η καρποφορία του πιστού, η εκδήλωση των άλλων αρετών του δυσκολεύεται, όταν πάσχει η εγκράτεια. Είναι σαν τον αετό που του λείπει η ουρά του. Ενώ έχει όλα τ’ άλλα στοιχεία για να πετάξει σε ύψη απροσμέτρητα, καταντά σαν μια κωμική κότα, επειδή του λείπει η ουρά του.

Ας φαντασθούμε έναν ταλαντούχο άνθρωπο του Θεού, προικισμένο με πολλά χαρίσματα, που δεν μπορεί όμως, να συγκρατήσει την, έστω δίκαιη, οργή του και ξεπερνά τα όρια. Γιατί όπως γνωρίζουμε «η οργή του ανθρώπου δεν εργάζεται τη δικαιοσύνη του Θεού» (Ιακ. 1:20), επειδή το αποτέλεσμα της οργής του ανθρώπου είναι συνήθως, να παρασυρθεί ο άνθρωπος σε ανεπίτρεπτες εκφράσεις και ενέργειες, αν και ξεκινά προσπαθώντας, να υπερασπισθεί μία δίκαιη υπόθεση. Η οργή τον σύρει πέρα από τα όρια του επιτρεπτού. Το αποτέλεσμα βέβαια είναι πάντα καταστροφικό και αντί για οικοδόμηση έχουμε κατεδάφιση. Η εγκράτεια συγκρατεί κάθε τι άπρεπο και αμαρτωλό που τείνει να εξέλθει από μας και δίνει τη δυνατότητα να φανεί το ωραίο και το αγαθό.

Η εγκράτεια έχει τη θέση της σε πολλά πράγματα και καταστάσεις της ζωής του Χριστιανού. Για να καταλάβουμε καλύτερα το έργο της ας δούμε την εγκράτεια σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.

Αφού αναφερθήκαμε στο παράδειγμα της οργής, ας δούμε πώς ενεργεί η εγκράτεια στην περίπτωση αυτή, για να κατανοήσουμε καλύτερα το ρόλο της. Φυσικά δεν πρέπει να την συγχέουμε με την πραότητα. Στην περίπτωση της οργής η εγκράτεια συγκρατεί την οργή του ανθρώπου και δεν της επιτρέπει να περάσει τα όρια. Η πραότητα στην περίπτωση είναι το επόμενο της εγκρατείας. Η πραότητα δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα της ήρεμης, της όμορφης, της Χριστιανικής αντίδρασης. Όταν έχουμε εγκράτεια και δεν έχουμε πραότητα, συγκρατούμαστε βέβαια από την εγκράτεια ως προς την οργή, αλλά δεν έχουμε τη δυνατότητα, να προχωρήσουμε σε κάτι εποικοδομητικό.

Το έργο της εγκρατείας έχει μεγάλο φάσμα και πρέπει να εκδηλώνεται την κατάλληλη στιγμή σε όλες τις πλευρές της ανθρωπίνης προσωπικότητας. Όπου λείπει η εγκράτεια έχουμε τραγωδίες, έστω και αν αργότερα με τη δύναμη του Θεού προσπαθούμε να τις διορθώσουμε.

Θα αναφέρουμε δύο περιπτώσεις ανδρών της Παλαιάς Διαθήκης, που τους έλειψε, έστω και προσωρινά, η εγκράτεια, τι αποτελέσματα είχαν. Ο Δαυίδ και ο Σαμψών είναι δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Σε μια στιγμή που το ερωτικό πάθος τους ξέφυγε από τους φραγμούς της εγκράτειας και οι δύο δημιούργησαν τραγωδίες. Οι ιστορίες και των δύο αυτών ανδρών είναι γνωστές και δεν χρειάζεται να τις επαναλάβουμε εδώ.

Σ’ ένα άλλο βιβλικό πρόσωπο η έλλειψη εγκράτειας, την κατάλληλη στιγμή, του στοίχισε τα πρωτοτόκια και την ευλογία, να γινόταν γενάρχης της φυλής από την οποία θα ερχόταν στον κόσμο ο Χριστός. Είναι ο Ησαύ. Ασυγκράτητος εμπρός σ’ ένα πιάτο φακής τα πρόσφερε όλα στον καιροφυλακτούντα αδελφό του Ιακώβ.

Η εγκράτεια θωρακίζει το Χριστιανό από πολλούς κινδύνους. Κλείνει την πόρτα της σκέψης απέναντι σε άπρεπους και επικίνδυνους λογισμούς. Βάζει φραγμό στη γλώσσα του Χριστιανού και τον προστατεύει από του να «πταίει εις λόγον» και δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι μεταξύ των μελών μας «η γλώσσα είναι η μολύνουσα όλον το σώμα». Η γλώσσα είναι που βάζει φωτιά στον τροχό της ζωής και φέρνει τη φωτιά της γέενας κοντά μας, όπως λέει ο Ιάκωβος (3:6). Ο Χριστιανός πρέπει συνεχώς να επαγρυπνεί και με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος να ελέγχει τους λόγους του, αφού ακόμη και για «πάντα αργό λόγο, θέλουμε δώσει λόγο». Ακόμη και οι αρχαίοι Έλληνες, που δεν είχαν την υπέροχη διδασκαλία του Ευαγγελίου του Χριστού, υπογράμμιζαν την ανάγκη να ελέγχουμε ποιος λόγος φεύγει από το φράγμα (έρκος) των οδόντων μας.

Η εγκράτεια ακόμη θωρακίζει το Χριστιανό απέναντι στους κινδύνους που προέρχονται από τις ορμές του σώματος που είναι ισχυρές για να συνεχισθεί η ζωή. Μια τέτοια ορμή είναι η ορμή της αναπαραγωγής. Όταν δεν ελέγχεται οδηγεί το Χριστιανό σε αμαρτωλές, άδικες και ψυχοφθόρες πράξεις, που έχουν επιπτώσεις τόσο στον ίδιο, όσο και στους οικείους του και στο περιβάλλον του. Ένα άλλο ισχυρό ένστικτο είναι το ένστικτο της ανάγκης για φαγητό και ποτό. Κι αυτό όταν δεν ελέγχεται από την εγκράτεια έχει πολύ άσχημες επιπτώσεις στη ζωή του Χριστιανού. Πώς μπορεί π.χ. να υπηρετήσει τον Κύριο ένας μέθυσος;

Ο Χριστιανός γνωρίζει ότι η υποδούλωση στη σάρκα οδηγεί σε φοβερά αμαρτήματα, για τα οποία έρχεται η οργή του Θεού (Εφ. 5:6). Ο Χριστιανός δίνει ένα συνεχή αγώνα με τη χάρη του Θεού, να καλλιεργήσει την εγκράτεια, να έχει την εγκράτεια, όπως βέβαια να καλλιεργήσει και να έχει και τις άλλες ευλογημένες ιδιότητες, που αποτελούν τον καρπό του Αγίου Πνεύματος, σε όσους πιστεύουν και αγωνίζονται στην υπακοή του Ιησού Χριστού. Κι έτσι καρποφορεί μέσα του και στη ζωή του η εγκράτεια. Ζει σ’ εξάρτηση από τον Ιησού Χριστό, ζει βίο αγνό, νηφάλιο, ήρεμο, σώφρονα και εγκρατή και νοιώθει ελεύθερος, ελεύθερος από πάθη και αδυναμίες. Κι όπου βλέπει ότι δεν τα καταφέρνει αγωνίζεται περισσότερο. Ταπεινώνεται περισσότερο και συντετριμμένος ζητεί από Εκείνον που μπορεί να τον τελειοποιήσει, να του δώσει αύξηση σε ό,τι καλό έχει ελλιπές. Το Πνεύμα το Άγιο, που τον κατευθύνει σ’ αυτόν τον ωραίο αγώνα, του ψιθυρίζει πως αυτός ο δρόμος, ο δρόμος της συνεχούς τελειοποίησης, είναι ο δρόμος της ελευθερίας, γιατί «όπου το Πνεύμα του Κυρίου εκεί ελευθερία» (Β΄ Κορ. 3:17).

Πρέπει να γνωρίζουμε ακόμη πως η Χριστιανική πίστη δεν είναι κάτι στατικό, αλλά είναι μία δυναμική στη ζωή του ανθρώπου, που έχει ως συνέπεια την συνεχή τελειοποίησή του ώστε να μοιάσει του Θεού. «Έστε τέλειοι καθώς ο Πατήρ σας, ο εν τοις ουρανοίς είναι τέλειος» είπε ο Κύριός μας (Ματθ. 5:48). Γι’ αυτό και η εγκράτεια, όπως και όλα τα στοιχεία του καρπού του Αγίου Πνεύματος δεν είναι ούτε ομοιόμορφα ούτε στον ίδιο βαθμό ανεπτυγμένα σε κάθε Χριστιανό, όπως ένα σταφύλι που δεν ωριμάζει ούτε ξαφνικά ούτε ομοιόμορφα. Και πρέπει με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος καθένας μας, να διακρίνουμε, πού υστερούμε, και να αγωνιζόμαστε με τα μέσα της χάρης του Χριστού, να ομοιάσουμε προς το πρότυπο, Εκείνον που είναι «ο Αρχηγός και τελειωτής της πίστεως» (Εβρ. 12:2).
  
πηγή: Αστήρ της ανατολής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζητηση

Αναγνώστες